Sök:

Sökresultat:

152 Uppsatser om \'organiserat vćld\' - Sida 1 av 11

Var Àr min mentor? En mindre kommuns implementering av

Syfte: Att se hur en mindre kommuns ledningsorganisation arbetar med mentorskap i dagslÀget och hur vÀl rustade de Àr inför framtiden dÄ mentorskapet skall kopplas till en lÀrarlegitimation.FrÄgestÀllningar: Har kommunen ett organiserat mentorskap? Anser ledningsorganisationen att det finns ett behov av mentorskap? Hur vÀl förberedd Àr ledningsorganisationen i kommunen för införandet av ett mentorskap inkluderat i en lÀrarlegitimation?Teori: UtgÄngspunkten Àr det sociokulturella perspektivet om att lÀrande i huvudsak sker genom kommunikation.Metod: Vi har anvÀnt oss av den kvalitativa intervjumetoden med strukturerade frÄgor som utgÄngspunkt.Resultat: VÄrt resultat visar att den kommun som vi har undersökt har haft ett fungerande mentorskapssystem med högskoleutbildade mentorer. I dagslÀget existerar inte detta system dÄ det inte har funnits nÄgon efterfrÄgan pÄ mentorer. En orsak kan vara den höga medelÄldern pÄ de anstÀllda pedagogerna i kommunen och den lÄga omsÀttning av personal. Behovet av ett organiserat mentorskap har emellanÄt uppstÄtt och ledningsorganisation har dÄ skapat olika tillfÀlliga lösningar.

UPPLEVELSER AV TRADITIONELLA METODER FÖR ORGANISERAT OMVÅRDNADSARBETE

Att vara sjuksköterskestudent innebÀr mycket klinisk praktik. Möjlighet erbjuds att kÀnna pÄ hur det dagliga arbetet organiseras pÄ klinikerna. Erfarenheter av detta gav inspiration till denna studie. Hur upplever mÀnniskor att vara del av en organisation? Syftet med studien var att sammanstÀlla beskrivningar av upplevelser frÄn beprövade sÀtt att organisera omvÄrdnadsarbetet inom sjuksköterskans omrÄde.

Organiserat samarbete mellan lÀrare och kollegor inom IKT-baserad distansundervisning

Abstrakt Detta Àr en hermeneutisk studie dÀr vi anvÀnt oss av intervjuer som datainsamlingsmetod. Vi har studerat samarbete ur ett lÀrarperspektiv i distansundervisning pÄ Blekinge Tekniska högskola (BTH). Vad vi fann var att lÀrarna och deras kollegor efterfrÄgade ett mer organiserat samarbete dem emellan. TvÄ former för ett ökat samarbete Àr, samarbete i team och i distansnÀtverk, vilka kan existera parallellt med varandra. I nÀtverket ingÄr alla personer som arbetar med distanskurser, allt ifrÄn lÀrare till tekniker.

Organiserat samarbete mellan lÀrare och kollegor inom IKT-baserad distansundervisning

Abstrakt Detta Àr en hermeneutisk studie dÀr vi anvÀnt oss av intervjuer som datainsamlingsmetod. Vi har studerat samarbete ur ett lÀrarperspektiv i distansundervisning pÄ Blekinge Tekniska högskola (BTH). Vad vi fann var att lÀrarna och deras kollegor efterfrÄgade ett mer organiserat samarbete dem emellan. TvÄ former för ett ökat samarbete Àr, samarbete i team och i distansnÀtverk, vilka kan existera parallellt med varandra. I nÀtverket ingÄr alla personer som arbetar med distanskurser, allt ifrÄn lÀrare till tekniker.

Colombia - Organiserat vÄld i förÀndring

Det organiserade vÄldet i Colombia har pÄ senare Är förÀndrat karaktÀr och med utgÄngspunkt i den krigs- och konfliktteoretiska debatten skulle mÄnga frÄga sig om denna förÀndring Àr sÄ fundamental att det gÄr att tala om en förÀndring av det organiserade vÄldets grundlÀggande logik. Det Àr just denna undran som har legat till grund för genomförandet av vÄr studie. Med utgÄngspunkt i de mest inflytelserika teoriernas grundlÀggande stÄndpunkter har vi gjort en uppdelning vilket gör det möjligt att pröva om denna förÀndring har skett. I Colombias fall har det visat sig att landets integration i globaliseringsprocessen har förÀndrat de politiska och ekonomiska strukturer som omsluter den vÀpnade konflikten. Samtidigt förblir kampen om den statliga makten central för konfliktens utveckling.

Arbetsmiljön pÄ Högskolan i BorÄs ? En fallstudie

En arbetsmiljö pÄverkar alla anstÀllda samtidigt som mÀnniskor pÄverkar arbetsplatsen. Man Àr en del av den samtidigt som man ocksÄ kan förÀndra den. Allt det hÀr bidrar till att arbetsmiljö blir ett komplext Àmne, kunskaperna men ocksÄ uppmÀrksamheten kring arbetsmiljöfrÄgor har ökat. De senaste Ärens debatter och diskussioner ledde oss till att skriva den hÀr studien om arbetsmiljön pÄ Högskolan i BorÄs. Syftet med studien Àr att beskriva och identifiera hur arbetsmiljöarbetet pÄ Högskolan i BorÄs Àr organiserat, kommunicerat samt hur lÀrarkÄren upplever arbetsmiljön.

LĂ€r genom lek!

VÄrt arbete handlar om huruvida leken finns och anvÀnds som redskap kopplat till lÀrandet med klasser med barn med behov av sÀrskilt stöd. Vi har genomfört observationer i tre olika klasser och samtalat med respektive pedagoger, vi har Àven lÀst relevant litteratur bl.a. om Stern, Piaget och Vygotskij. VÄr tes Àr att pedagogerna i klasser med barn med behov av sÀrskilt stöd tar hjÀlp av leken som pedagogiskt verktyg för att stimulera och lÀra eleverna. Syftet Àr att belysa leken och koppla det till lÀrande, genom att besöka tre klasser med barn med behov av sÀrskilt stöd.

Granskning av organiserat fall - preventivt arbete : en enkÀtstudie inom sÀrskilt boende för Àldre i UmeÄ kommun 2007

Syftet för denna studie var att granska det fallpreventiva arbetet inom samtliga sÀrskilda bo-enden för Àldre, i UmeÄ kommun. Data insamlades primÀrt via enkÀter vilka besvarades av undersköterskor (n 118, 85 % svarsfrekvens). EnkÀtsvaren kompletterades med en muntlig frÄga som enhetschefen för respektive boende besvarade via telefon.Resultatet visade att 76 % av respondenterna ansÄg att enheten bedrev ett organiserat fallpre-ventivt arbete. Inom de granskade enheterna var Individuell VÄrd- Omsorg och rehabiliter-ingsplanering (Ivor) ett viktigt forum för fallpreventiva diskussioner. Mötesfrekvensen var vanligtvis glesare Àn en gÄng per mÄnad.

Stöd för barn med autism. Tre förskollÀrares beskrivningar

SyfteSyftet med studien Àr att undersöka hur tre förskollÀrare i förskolan beskriver att stödet för barn med autism Àr utformat och organiserat. För att precisera syftet utgÄr studien frÄn tre frÄgestÀllningar:? Hur beskriver förskollÀrarna att stödet kring barnet med autism ser ut? ? Hur beskriver förskollÀrarna det stöd de sjÀlva fÄr kring barnet med autism? ? Hur beskriver förskollÀrarna samarbetet kring barnet med autism?Metod Studien baseras pÄ kvalitativa intervjuer med tre förskollÀrare. För att finna svar pÄ frÄgor angÄende förskollÀrarnas beskrivningar av hur stödet för barn med diagnos autism Àr utformat och organiserat har intervjuerna baserats pÄ processfrÄgor. ResultatResultatet visar att gruppstorlek, en tydligt strukturerad och visualiserad verksamhet Àr viktiga delar i hur stödet Àr organiserat och utformat.

Formellt och informellt lÀrande : En studie om andrasprÄksinlÀrning i engelska

Syftet med uppsatsen har varit att beskriva hur specialpedagogiskt stöd Àr organiserat i förskolan för barn med sprÄkstörning och att samla yrkeserfarenheter om hur man skapar en kommunikativ miljö i förskolan. Vi har valt en kvalitativ metod för att fÄ reda pÄ hur förskolor organiserar stödet till barn med sprÄkstörning. Vi har intervjuat förskollÀrare, specialpedagoger, chefer och en logoped och frÄgat dem dels hur stödet Àr organiserat och dels vilka förvÀntningar de har pÄ specialpedagogiska insatser. Vi har funnit att organisatoriskt sÄ Àr stödet till barn med sprÄkstörning ofta knutet till logopedkontakt, men ocksÄ specialpedagog. Barnen remitteras till sprÄkförskola via logoped eller specialpedagog.

Barn med sprÄkstörning i förskolan : Hur organiserar man en kommunikativ miljö i förskolan

Syftet med uppsatsen har varit att beskriva hur specialpedagogiskt stöd Àr organiserat i förskolan för barn med sprÄkstörning och att samla yrkeserfarenheter om hur man skapar en kommunikativ miljö i förskolan. Vi har valt en kvalitativ metod för att fÄ reda pÄ hur förskolor organiserar stödet till barn med sprÄkstörning. Vi har intervjuat förskollÀrare, specialpedagoger, chefer och en logoped och frÄgat dem dels hur stödet Àr organiserat och dels vilka förvÀntningar de har pÄ specialpedagogiska insatser. Vi har funnit att organisatoriskt sÄ Àr stödet till barn med sprÄkstörning ofta knutet till logopedkontakt, men ocksÄ specialpedagog. Barnen remitteras till sprÄkförskola via logoped eller specialpedagog.

Servicescape : - hur anvÀnds det för att höja kundens upplevelse?

Företagen försöker skapa en tilltalande lokal för kunden, dockinte pÄ ett organiserat och systematiskt sÀtt. Ingen avrespondenterna vid intervjun hade vetskap om servicescapebegreppet och hur stor pÄverkan det har för kundens upplevelseav tjÀnsten. Ett mer aktivt och förbÀttrande av servicescapedimensionerna inom företagen bör skapa en bÀttre upplevelseför kunden..

FörbÀttring av produktionssystem - ökad delaktighet och ny layout

Produktionssystemet pÄ Mega Teknik AB i Landskrona Àr organiserat pÄ ett sÀtt som erbjuder förbÀttringsmöjligheter vad gÀller ordning, slöserier och flöden. Verksamheten har över Ären expanderat kraftigt till en omsÀttning pÄ 63.3 miljoner kronor. Produktionen har inte utvecklats i takt med försÀljningen och det finns dÀrför behov av förbÀttring. Layouten har förÀndrats sedan verksamheten startade och följer inte lÀngre de markeringar som finns pÄ golvet. Det finns ingen fungerande förslagsverksamhet och saknas en ansvarig produktionsledare med tid att driva igenom förbÀttringar och förÀndringar.Syftet med examensarbetet var att förbÀttra produktionssystemet.

Socialt kapital ? En studie av effekterna av relationer i företag och rekrytering

Syftet med uppsatsen Àr att ÄskÄdliggöra och diskutera det sociala kapitalet i tvÄ olika företag i distinkt olika branscher. Vid sidan om diskussionen kring socialt kapital kommer vi att diskutera sambandet mellan rekryteringen och socialt kapital. Vi har anvÀnt en kvalitativ jÀmförande metod dÀr vi jÀmfört tvÄ olika företag. En pilotstudie har inledningsvis utförts med respondenter i ledande positioner hos de bÄda företagen. Ytterligare fem intervjuer pÄ respektive företag utfördes med respondenter som befann sig nÀra den operativa verksamheten.

ITIL införande pÄ Banverket ICT

Banverket ICT Àr en relativt ny enhet med de sammanslagna enheterna Banverket IT och Banverket TelenÀt. För att fÄ ihop det nya arbetssÀttet finns lÄngt gÄngna tankar pÄ att jobba enligt ITIL. ITIL Àr ett arbetssÀtt som skall hjÀlpa organisationer att arbeta mer organiserat och dÀrmed öka effektiviteten för IT-processen. ITIL utgÄr frÄn processarbete och varje process har sina speciella uppgifter. ITIL Àr framtaget av OGC (Office Government of Commerce) i England Rapporten visar att ett införande av valda delar ur ITIL bör ske etappvis över hela organisationen inom Banverket ICT, i en kombination med ett stÀndigt förankringsarbete..

1 NĂ€sta sida ->